logo obrazek Narodowy Fundusz Zdrowia - Opolski Oddział Wojewódzki

  • A
  • A+
  • A++

Dla Pacjenta

Drukuj

Profilaktyka dla Ciebie

Kampania edukacyjna „Słodki, słodszy…cukrzyca”

Narodowy Fundusz Zdrowia prowadzi kampanie edukacyjno-informacyjną „Słodki, słodszy… cukrzyca” we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków. Głównym celem kampanii jest promocja zmian w stylu żywienia oraz uświadomienie Polakom jak dużo cukru spożywamy. Poprzez kampanię chcemy budować społeczną świadomość o najczęstszych i najbardziej zgubnych nawykach, wprost przyczyniających się do otyłości oraz cukrzycy, oraz uczyć nowych korzystnych zdrowotnie wyborów.

Przez siedem kolejnych tygodni, w każdy poniedziałek, w programie Pytanie na Śniadanie w TVP2 pokażemy jak słodko, przyjemnie, cicho i podstępnie cukier i słodycze zakorzeniły się w naszym życiu - od zakupów po przekąski, nagradzanie dzieci słodyczami, pocieszanie smutków, uciszanie napięcia nerwowego czy łatanie nudy.

W efekcie tych słodkich przyjemności – tyjemy, niszczymy zdrowie, wpędzamy kolejne pokolenia w cukrzycę i jej katastrofalne konsekwencje oraz powikłania. A wystarczy zminimalizować cukier w codziennej diecie. Poznać, gdzie się ukrywa, czy w końcu postanowić zmienić nawyki i dowiedzieć się, jak to dobrze zrobić. 

🔎 Czy wiesz, że?

Na każdym produkcie jest informacja - Węglowodany w tym: cukry – wartość „cukry” podziel przez 5 – to jest liczba łyżeczek cukru w 100 g produktu. 

  • Woda „smakowa” w 200 ml produktu to 16 g cukru, czyli 3,2 łyżeczki
  • Płatki śniadaniowe w 30 g produktu to 10-13 g cukru, czyli 2-2,3 łyżeczki
  • Jogurty owocowe w 100 g produktu to ok.13 g cukru, czyli 2,6 łyżeczki
  • Serek homogenizowany (lub inny deser mleczny) w 100g produktu to 12-17 g cukru, czyli 2,4-3,4 łyżeczki
  • Keczup w 15 g, czyli 1 łyżce to ok. 2,5 g cukru, czyli ½ łyżeczki
  • Napoje słodkie gazowane i niegazowane w 500ml zawierają 10-11 łyżeczek cukru
  • Napój energetyczny w 250 ml zawiera 5,4 łyżeczek cukru,
  • „Fit baton” to ok. 2,5 łyżeczki cukru.
  • Energetyki. 250ml tego płynu zawiera ok. 27,5 g cukru, czyli 5,5 łyżeczek cukru.

❗️ Zachowaj czujność: cukier ukryty jest pod różnymi nazwami.

Szukaj w składzie produktu takich nazw jak: glukoza, fruktoza, galaktoza, sacharoza, laktoza, maltoza, dekstroza, skrobia, maltodekstryna, słód jęczmienny, syropy: glukozowy, glukozowo-fruktozowy, z agawy, klonowy, daktylowy, ryżowy, kukurydziany, miód, karmel oraz cukier: buraczany, inwertowany, trzcinowy, brązowy, winogronowy, sok owocowy, zagęszczony sok owocowy, koncentrat soku.

Te nazwy oznaczają cukry proste dodane do produktu. Nawet produkty tzw. „FIT” mogą stanowić pułapkę!

Alarmujące dane:

  • w 2017 r. roczne spożycie cukru w wynosiło 44,5 kg na 1 mieszkańca,
  • w latach 2008-2017 o 6,1 kg wzrosła przeciętna ilość cukru spożywanego przez 1 mieszkańca,
  • spożycie nieprzetworzonego cukru w gospodarstwach domowych spadło w tym czasie o 5,7 kg, ale wzrosła konsumpcja cukru będącego składnikiem innych produktów spożywczych o blisko 11,8 kg.

Pamiętaj! Nie przesadzaj, nie przesładzaj!

Prezentujemy najnowszy spot Narodowego Funduszu  Zdrowia „Nie przesadzaj, nie przesładzaj!”.

Nie przesadzaj, nie przesładzaj! - link do filmu na YouTube

Poniżej linki do programu:

https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50924427/jak-rozpoznawac-zawartosc-cukru-w-produktach-ktore-nie-sa-slodkie

https://pytanienasniadanie.tvp.pl/50816372/dlaczego-nie-powinnismy-nagradzac-dziecka-slodyczami

https://pytanienasniadanie.tvp.pl/51096604/jak-podstepnie-uzaleznia-nas-cukier

Zachęcamy również do skorzystania ze smacznych i zdrowych pomysłów na posiłki dla całej rodziny na portalu diety www.diety.nfz.gov.pl

Rak jąder i rak prostaty „Nie rób jaj – o zdrowie dbaj”

„Świadomy pacjent – skuteczna terapia”. Polipragmazja. Fundusz ruszył z kampania edukacyjną

8 TYGODNI DO ZDROWIA – TRENUJ Z NFZ