Studencie nie oblej egzaminu z EWUŚ (ulotka)
Przypominamy, że rodzice podlegający ubezpieczeniu zdrowotnemu mają obowiązek zgłosić do ubezpieczenia swoje dzieci. Może to uczynić oboje rodziców. W tym celu powinni poinformować swojego płatnika składek (najczęściej pracodawcę) o członkach rodziny, których chcą zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Zgłoszenie powinno zostać dokonane niezwłocznie, np. po narodzinach dziecka.
Jeżeli żaden z rodziców nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego lub nie jest osobą uprawnioną do świadczeń na podstawie innych przepisów, do ubezpieczenia zdrowotnego mogą zgłosić dziecko np. ubezpieczeni dziadkowie.
Trzeba pamiętać, że w przypadku zmiany pracodawcy członkowie rodziny zostaną wyrejestrowani z ubezpieczenia, dlatego należy ponowić zgłoszenie u nowego pracodawcy.
Jeżeli dziecko zostało prawidłowo zgłoszone do ubezpieczenia, jest uprawnione do świadczeń i za jego leczenie zapłaci NFZ.
Wzory oświadczeń, które pacjent (lub jego opiekun) będą mogli składać po 1 stycznia 2013 r. w przypadku, kiedy NFZ nie potwierdzi prawa do świadczeń, a pacjent ma do nich prawo.
SYSTEM ELEKTRONICZNEJ WERYFIKACJI UPRAWNIEŃ ŚWIADCZENIOBIORCÓW (eWUŚ)
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadzająca system elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) ma na celu:
Wystarczy PESEL
Podstawowym sposobem potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej będzie elektroniczne potwierdzanie przez świadczeniodawcę uprawnień pacjenta na podstawie numeru PESEL (w przypadku dzieci do 3. miesiąca życia, które mogą jeszcze nie uzyskać własnego numeru PESEL, elektroniczne potwierdzenie dokonywane jest na podstawie numeru PESEL rodzica). Zwalnia to pacjenta z obowiązku okazywania dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie zdrowotne. Dla świadczeniodawcy potwierdzenie przez Narodowy Fundusz Zdrowia (poprzez dokument elektroniczny) posiadania uprawnień przez daną osobę będzie stanowiło gwarancję, że świadczenie udzielone „zweryfikowanej” osobie nie zostanie zakwestionowane z powodu braku tytułu uprawnienia do świadczenia, nawet jeżeli w dalszym postępowaniu okaże się, że nie była ona uprawniona.
Inny dokument lub oświadczenie
W przypadku, gdy elektroniczne potwierdzenie będzie niemożliwe lub nie uzyska się potwierdzenia (wynik negatywny), osoba uprawniona może przedstawić jeden z dotychczasowych dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń (dla wielu grup, w tym emerytów, jest to szybki i bezproblemowy sposób potwierdzania prawa do świadczeń), a w razie braku dokumentu – złożyć oświadczenie (za małoletnich oraz osoby nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnych oświadczenie składa przedstawiciel ustawowy bądź opiekun faktyczny lub prawny).
W stanach nagłych oraz w przypadku gdy pacjent ze względu na stan zdrowia nie będzie w stanie złożyć oświadczenia zachowano możliwość późniejszego przedstawienia dokumentu.
Gwarancja rozliczenia za wykonane świadczenia
Dotychczas to na świadczeniodawcy ciążył obowiązek wyegzekwowania od nieuprawnionej osoby kosztów udzielonego mu świadczenia. Zaproponowane rozwiązania gwarantują świadczeniodawcy, że Fundusz nie odmówi rozliczenia świadczenia udzielonego pacjentowi, którego prawo zostało potwierdzone (elektronicznie, okazanie dokumentu czy przez złożenie oświadczenia).
Ze względu na fakt, że bazą dla przeprowadzenia elektronicznego potwierdzania jest prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia Centralny Wykaz Ubezpieczonych (CWU), podjęto działania mające na celu:
Testowanie eWUŚ
27 sierpnia br. prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Nowelizacja wejdzie w życie od 1 stycznia 2013r.
Dzięki wymianie informacji między Centralnym Wykazem Ubezpieczonych NFZ, a rejestrami ZUS i KRUS, w recepcji szpitala lub przychodni będzie można sprawdzić online, czy pacjent jest ubezpieczony.
Wystarczy PESEL i dokument stwierdzający tożsamość pacjenta czyli dowód osobisty, prawo jazdy, paszport aby potwierdzić, że mamy prawo do ubezpieczenia czyli np. czy pacjent ma prawo do bezpłatnej wizyty oraz do recepty na leki refundowane?
Jak będzie wyglądać w praktyce sprawdzenie statusu ubezpieczenia – potwierdzenia uprawnień:
Dla pacjenta ważne jest to, że należy pamiętać o:
Pacjent nie poniesie kosztów leczenia oraz nie zostanie bez opieki medycznej w przypadku gdy nie będzie znajdował się w Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców.
Zgodnie z obowiązującym prawem Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców zacznie działać 1 stycznia 2013 r. W chwili obecnej trwają testy i wdrożenie systemu we wszystkich oddziałach NFZ. Do tego czasu wciąż obowiązują dokumenty potwierdzające prawo pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej, które pacjent powinien mieć przy sobie, gdy zgłasza się do lekarza.
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców czyli eWUŚ to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Informacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS i przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia. Do końca 2012 r. system eWUŚ udostępniany jest w celu uzyskania przez świadczeniodawców uprawnień do korzystania z systemu oraz do testowania komunikacji oprogramowania świadczeniodawców z usługą sieciową dostarczoną przez NFZ. Przepisy ustawowe wprowadzające nowe zasady weryfikacji przez świadczeniodawców uprawnień pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym zasady wykorzystywania informacji o prawie do świadczeń uzyskanej z eWUŚ przy rozliczaniu świadczeń, wchodzą w życie od 1 stycznia 2013 r. Potwierdzanie prawa do świadczeń u świadczeniodawcy będzie wyglądało w następujący sposób:
Gdy nie zostanie potwierdzone prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej należy poinformować o tym fakcie pacjenta. Jeżeli pacjent stwierdzi, że jest ubezpieczony, może je potwierdzić poprzez:
po potwierdzeniu jego tożsamości (okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej w przypadku osoby, która nie ukończyła 18 roku życia).
Jeśli pacjent pokaże dokument lub złoży oświadczenie, świadczeniodawca ma gwarancję uzyskania wynagrodzenia za wykonaną usługę medyczną w ramach posiadanej umowy.
Należy zaznaczyć, że koszty świadczeń udzielonych w przypadku posłużenia się przez pacjenta dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń lub oświadczeniem pomimo braku uprawnień – podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Wszelkie informacje w jaki sposób świadczeniodawca może uzyskać dostęp do systemu eWUŚ znajdują się w instrukcji udostępnionej na stronie www.nfz-opole.pl. W celu otrzymania dostępu do systemu eWUŚ konieczne jest dostarczenie do Opolskiego OW NFZ wypełnionego i podpisanego wniosku o uzyskanie prawa do korzystania z systemu. Zatem oddział zaprasza wszystkich świadczeniodawców do składania stosownych dokumentów.
Wszelkie informacje na ten temat : tel. (077) 40 20 178, lub 130, 132
Pytania oraz uwagi można zgłaszać pod adres mailowy : ewus@nfz-opole.pl