Szanowni Państwo,
Przypominamy, że zgodnie z zapisami art. 50 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, każdy świadczeniodawca ma obowiązek zweryfikować prawo do świadczeń pacjenta w dniu realizacji świadczenia.
Prawo do świadczeń może zostać potwierdzone za pomocą systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców tzw. eWUŚ. W tym celu składa się do OW NFZ wnioski o uzyskanie upoważnienia do korzystania z usług eWUŚ1.
Samej operacji sprawdzenia uprawnienia pacjenta można dokonać poprzez zalogowanie się do aplikacji eWUŚ2 lub np. za pośrednictwem własnej aplikacji lub aplikacji gabinet.gov.pl.
Aby móc skorzystać z potwierdzania uprawnień za pośrednictwem gabinet.gov.pl należy korzystając z uprawnienia administratora uzupełnić dane dotyczące umowy z NFZ. Po wypełnieniu tego pola należy wybrać wizytę refundowaną, w wyniku której następuje weryfikacja uprawnień pacjenta do świadczeń w eWUŚ.
Wskazać również należy, że w przypadku np. braku dostępu do systemów informatycznych uprawnienie pacjenta do świadczeń może zostać potwierdzone za pośrednictwem innego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, a jeżeli takiego dokumentu pacjent nie posiada, może on złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.
Wzór oświadczenia został opublikowany w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wzorów oświadczeń o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej z dnia 4 marca 2021 r. (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1043).
Do niniejszego komunikatu załączamy instrukcję korzystania z aplikacji gabinet.gov.pl w kontekście weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń.
1 https://www.nfz.gov.pl/dla-swiadczeniodawcy/ewus/zasady-korzystania-z-ewus/
https://www.nfz.gov.pl/dla-swiadczeniodawcy/ewus/instrukcja/