Aktualności dla Pacjenta

Aktualności dla Pacjenta

Informacja dla osób planujących zimowy wypoczynek za granicą oraz poza miejscem zamieszkania w kraju.

25.01.2017

Informacja dla osób planujących zimowy wypoczynek za granicą oraz poza miejscem zamieszkania w kraju.

 

Opolski Oddział Wojewódzki NFZ pragnie przypomnieć wszystkim Pacjentom planującym zimowy wypoczynek za granicą oraz poza miejscem zamieszkania w kraju niezbędne informacje związane z opieką medyczną.

Spędzając urlop za granicą warto pozyskać w naszym Oddziale Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Jest to dokument w postaci plastikowej karty potwierdzający nasze ubezpieczenie i uprawniający nas do korzystania ze świadczeń zdrowotnych niezbędnych z przyczyn medycznych, udzielanych podczas pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub krajach członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu w skrócie EFTA (do którego należą: Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria).

Karta EKUZ gwarantuje takie zasady udzielania świadczeń zdrowotnych, jakie obowiązują ubezpieczonych w kraju, gdzie przebywamy np. jeśli w danym państwie Pacjent dopłaca do pierwszych dni w szpitalu, leków czy wizyty u lekarza – ubezpieczonych obywateli z pozostałych krajów również będzie obowiązywała dopłata. Zatem wyjeżdżając na urlop warto rozważyć także dodatkowe komercyjne ubezpieczenie. Szczegółowe informacje o zasadach korzystania ze świadczeń medycznych w poszczególnych krajach znajdują się na stronie www.ekuz.nfz.gov.pl (zakładka „wyjeżdżam do”)

WAŻNE : W celu zapewnienia Państwu maksymalnego komfortu związanego z wyrobieniem EKUZ, nasz Oddział wydłużył godziny pracy w poniedziałki i w tym dniu czekamy na Państwa do godziny 18.00.

Aby uzyskać kartę EKUZ należy wypełnić wniosek dostępny w siedzibie Opolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia lub na stronie internetowej Funduszu (www.ekuz.nfz.gov.pl „dokumenty do pobrania”). Wypełniony wniosek można złożyć w naszej siedzibie, przesłać pocztą, faksem, zeskanować i wysłać e-mailem lub przy pomocy Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP. Przypominamy, iż każda osoba zgłoszona do ubezpieczenia jako członek rodziny po ukończeniu 18 roku życia musi załączyć do wniosku kopię aktualnej legitymacji ucznia/studenta lub inną formę zaświadczenia o kontynuowaniu nauki.

Kartę EKUZ można odebrać:

– osobiście w oddziale,

– możemy upoważnić dowolną osobę dołączając do wniosku o EKUZ stosowne upoważnienie, którego wzór znajduje się na stronie www.ekuz.nfz.gov.pl (zakładka „dokumenty do pobrania”),

– za pośrednictwem poczty.

 EKUZ wydawana jest na poczekaniu lecz należy mieć na uwadze, iż w okresach sezonowych (wakacje, ferie zimowe) czas oczekiwania będzie zależny od natężenia zgłoszeń osobistych. Zatem nie zostawiajmy uzyskania EKUZ na ostatnią chwilę przed wyjazdem. Zachęcamy Państwa do składania wniosku i odbioru karty za pośrednictwem poczty, bez potrzeby przyjazdu do siedziby Opolskiego Oddziału NFZ. Wniosek w tym trybie jest realizowany w ciągu 3 dni, tak więc wysłanie wniosku 2 tygodnie przed wyjazdem daje czas na dotarcie dokumentów drogą pocztową w obie strony.

Przypominamy, że w siedzibie naszego Oddziału kobiety w ciąży nie czekają w kolejce.

 

WAŻNE: jeśli ktoś zapomni lub nie zdąży wyrobić karty przed wyjazdem w sytuacji poniesienia kosztów opieki może dochodzić ich zwrotu za pośrednictwem NFZ po powrocie do kraju. Jeśli sytuacja umożliwia kontakt z Funduszem jeszcze podczas pobytu za granicą można także skontaktować się z naszym oddziałem NFZ np.: faksem lub za po­średnictwem osoby pozosta­jącej w kraju. Oddział fun­duszu wystawi wtedy tzw. certyfikat zastępczy. Jest to papierowy dokument zastę­pujący Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

 

Ponadto przypominamy, że podczas urlopu poza miejscem zamieszkania w kraju mogą Państwo korzystać z różnych form pomocy medycznej:

•         podstawowa opieka zdrowotna:  mogą się Państwo zgłosić do przychodni, która opiekuje się pacjentami w miejscu Państwa pobytu. Przychodnie POZ udzielają pomocy od poniedziałku do piątku pomiędzy 8.00 a 18.00. Uzyskają tu Państwo również informacje, gdzie szukać pomocy w godzinach wieczornych i w nocy oraz w dni wolne od pracy.

•         nocna i świąteczna opieka zdrowotna: udzielana jest po godzinie 18.00 do 8.00 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia Pacjent może się udać po pomoc do dowolnej placówki, np. tam, gdzie ma najbliżej, niezależnie od tego, gdzie mieszka,  Dyżurujący lekarz przyjmuje na miejscu w poradni, może też udzielać porad telefonicznie. W wyjątkowych, medycznie uzasadnionych przypadkach, lekarz lub pielęgniarka udają się do domu chorego lub do miejsca jego pobytu. W razie potrzeby dyżurujący lekarz może skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego.

•         szpitalny oddział ratunkowy, izba przyjęć:  w razie nagłego urazu lub zachorowania macie Państwo do dyspozycji szpitalną izbę przyjęć lub  szpitalny oddział ratunkowy. Oddziały te nie zastępują lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. Lekarz SOR kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub poważnego zagrożenia zdrowia,

•         pogotowie ratunkowe: w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w innych stanach nagłych, powinni Państwo wezwać karetkę pogotowia ratunkowego dzwoniąc na numer 999 lub 112. Do takich przypadków należą np.: utrata przytomności, drgawki, nasilona duszność, masywny krwotok, porażenie prądem, zaburzenia rytmu serca, rozległa rana będąca efektem urazu.

•         stomatologiczna pomoc doraźna: w razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem można skorzystać z pomocy stomatologa w jednej z poradni pracujących w ramach doraźnej opieki stomatologicznej. Poradnie pracują w dni powszednie od 19 do 7 rano, a w soboty, niedziele i święta przez całą dobę.

WAŻNE: Na stronie internetowej Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ www.nfz-opole.pl  w części „DLA  PACJENTA”  w zakładce „GDZIE SIĘ LECZYĆ” znajdziemy szczegółowe informacje dotyczące miejsc, gdzie w razie potrzeby otrzymamy pomoc medyczną na terenie całego kraju.

PAMIĘTAJMY: aby potwierdzić nasze prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ wystarczy numer PESEL oraz dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy). Następnie przychodnia sprawdzi w systemie eWUŚ czy posiadamy aktualne prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, np. czy lekarz będzie mógł wypisać Nam bez obaw refundowaną receptę. Jeżeli w rejestracji otrzymamy informację, że NFZ nie potwierdza Naszych uprawnień do świadczeń, a wiemy, że mamy do nich prawo możemy złożyć stosowne oświadczenie bądź przedstawić odpowiedni dokument (legitymacja emeryta lub rencisty, zaświadczenie z zakładu pracy).

 

Źródło: Rzecznik Prasowy